Komplexní řešení evidence svozu odpadů v praxi

Dosud nejrozsáhlejší instalace chytrého systému svozu odpadů proběhla ve společnosti SOMPO, a.s., která poskytuje komplexní služby v oblasti nakládání s odpady pro města a obce (včetně průmyslových a zemědělských podniků a živnostníků) na území okresu Pelhřimov a v přilehlých oblastech sousedních okresů.  Celkem jde o 350 obcí, ve kterých žije na 50 tisíc obyvatel.

Efektivnější sběr a svoz odpadů

SOMPO a.s., společně s Dobrovolným svazkem obcí SOMPO, mělo za cíl zavést nový systém sběru odpadů, tzv. „door to door“ (dále D2D). Princip spočívá v tom, že občané mají nádoby na třídění odpadu přímo u svého domu. Jedním z hlavních cílů D2D systému je navýšení míry separace a objemu recyklovatelného odpadu, čili snížení množství odpadů ukládaných na skládku. 

Data jsou základem pro kvalitní rozhodování a plánování

Důležitým předpokladem k tomu, aby byl systém sběru odpadů „door to door“ efektivní, je práce s kvalitními daty. D2D systém je logisticky náročný (vyšší počet svozových stanovišť a svážených nádob) a organizace svozových linek a evidence údajů je extrémně důležitá. 

Cílový stav

Hlavním cílem ve společnosti SOMPO, a.s., bylo zavedení automatizovaného systému identifikace nádob pomocí RFID čipů, včetně jejich pasportizace, prostřednictvím které vznikne databáze jejich adresného umístění. Dále možnost plánovaní svozových linek. Získávání dat o tom, kdy, komu a kde byla nádoba vyvezena. Důležité bylo také umožnit oddělení svozu občanských a podnikatelských nádob a možnost fakturace za počet uskutečněných výsypů, včetně tvorby datových podkladů pro hlášení EKO-KOM. To vše v návaznosti na provozní a evidenční software SKLAD Odpadů 8 a EVI 8 od společnosti INISOFT s.r.o. Tyto programy používá SOMPO, a.s. pro příjem odpadů na skládku, vedení průběžné evidence odpadů a roční hlášení do Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností, známého jako ISPOP.

Uvedení řešení do praxe

Instalace identifikačního systému na svozová vozidla a pasportizace nádob

V rámci dodávky hardware pro identifikaci nádob na svozová vozidla bylo vybaveno celkem 14 vozidel. Jedná se o 4 vozidla na svoz velkoobjemových kontejnerů, která jsou vybavena GPS/GSM jednotkou a 10 svozových vozidel vybavených systémem AUTO-RFID, který zajišťuje bezobslužné čtení RFID čipů ve svážených nádobách na separované odpady (papír, plast a bio). 

Vyklápěč svozového vozidla s instalovaným automatickým identifikačním systémem.

Pasportizace přes 30 tisíc kusů popelnic a kontejnerů (přiřazení nádoby s RFID  čipem na stanoviště, ke konkrétnímu občanovi nebo firmě) probíhala pomocí antény k mobilnímu telefonu, za použití mobilní aplikace SMOK iPGO. Ta umožňuje přiřazení nádoby na adresné stanoviště (včetně GPS polohy). A to buď v místě, kde bude nádoba svážena, nebo vzdáleně, při výdeji nádob na jakémkoliv jiném místě. 

RFID čip ve formě „puku“  do plastových nádob a kontejnerů s vizualizací místa montáže v límci nádoby.

Vzhledem k velkému počtu obcí, měst a tedy i svážených nádob a stanovišť, je zde používán systém automatické opravy GPS polohy svozových stanovišť, který po opakovaně realizovaném svozu opraví pozici nádob v mapovém podkladu a aktualizuje tak její umístění.

Propojení systémů ELTE SMART s programem SKLAD Odpadů 8

V další fázi instalace chytrého systému svozu odpadů proběhlo propojení mezi webovou aplikací SEPAN a programem SKLAD Odpadů 8. Toto propojení zajišťuje import dat o realizovaných svozech do programu SKLAD Odpadů 8 na jedno kliknutí a pokrývá všechny základní potřeby práce s daty pro účely evidence odpadů, fakturaci a přehledy pro svážené obce a města. 
Přístup k datům o svážených nádobách je prostřednictvím webové aplikace SEPAN k dispozici i  obcím, a to buď přímo přístupem do této aplikace, nebo formou automatizovaně zasílaných výkazů (formát .pdf, nebo .xlsx) do e-mailové schránky.

Webová aplikace SEPAN se zobrazením realizované svozové trasy vč. počtu výsypů na stanovištích

Zhodnocení a zpětná vazba společnosti SOMPO, a.s.

Identifikační systém AUTO-RFID a evidence nádob

Ing. Jan Mareš, vedoucí provozu a garant identifikačního systému a evidence nádob v SOMPO, a.s. shrnul fungování tohoto systému v několika bodech:

  • „Načítání nádob na svozových vozidlech je funkční a chybovost je minimální.“
  • „Nedošlo k prodloužení doby svozu, vzhledem k použití automatické a bezobslužné identifikace.“
  • „Se zavedením systému došlo k odstranění nedostatků stávajícího systému a zvýšení kvality služeb, včetně zvýšení jejich efektivity.“
  • „Propojení mezi aplikací SEPAN a převod dat o realizovaných svozech do programu SKLAD Odpadů 8 pomocí webové služby, je velkou úsporou času při převodu dat o realizovaných svozech do evidence odpadů.“
  • „Pasportizace nádob je možná nejen v místě, kde bude nádoba svážena, ale i na jakémkoliv jiném místě. K pasportizaci není potřeba využívat specializované zařízení, postačí mobilní telefon s OS Android s aplikací SMOK iPGO a anténa pro čtení RFID čipů. Při pasportizaci není nutné kromě čipů využívat čárové kódy.“

Zavedení systému Door to Door

V dubnu letošního roku tomu byl přesně jeden rok, co byl v SOMPO, a.s. zaveden D2D systém. A jak říká předseda Dobrovolného svazku obcí SOMPO a starosta města Černovice, Mgr. Jan Brožek: „Za změnu na D2D jsme velmi rádi, protože bez ní by se nikdy nepodařilo dosáhnout takových výsledků třídění, abychom dosáhli třídící slevy. Jsme velmi spokojeni, a to i přesto, že jsme museli výrazně navýšit úvazky na třídící lince – zejména plastů je o dost více než v minulosti.

O 2,6 milionu kilogramů méně odpadu na skládkách

Zavedení D2D systému znamenalo snížení množství uloženého SKO na skládku Hrádek o 2,6 milionu kilogramů oproti předchozímu roku. Pro organizaci linek, kdy nově potřebujeme v systému počítat i se svozem 240 l popelnic pro plast, papír a bioodpad přímo u domů, je funkční software na plánování a evidenci zcela zásadní. Změnila se také frekvence svozu komunálního odpadu – nově jezdíme jen 1 x za 14 dní.

Ekonomika nového systému

Ekonomika byla ovlivněna tak, že musíme platit více lidí na třídící lince. Zato máme více odpadů, který dokážeme prodat. Méně ukládáme na skládku a bio jsme odklonili na kompostárny, což je pro nás dnes levnější řešení. Ve výsledku jsme tedy zhruba na stejných číslech, a jak se bude zvyšovat poplatek za uložení na skládku, bude myslím D2D ještě výhodnější.
Přestože celkově množství odpadů dále narůstá (v klíčovém období posledních 12 měsíců, tedy do konce března 2022 jsme svezli celkem 16 973 753 kg odpadů), D2D nám zásadně snížilo množství odpadů, které končí na skládce. Mluvíme tu o poklesu ze 79 % celkového množství na 60 %. Tzn., že 40 % váhy odpadů nyní třídíme. Logisticky je to velmi náročné a organizace svozových linek i evidence údajů o svozech je extrémně důležitá.“

Společná vize do budoucna

V rámci obměny vozového parku, plánuje společnost SOMPO, a.s. nasadit systém dynamického vážení jednotlivých nádob přímo na vyklápěči svozového vozidla, o který lze stávající systém rozšířit. To umožní v rámci dodaného software, fakturovat za konkrétní hmotnost svezeného odpadu v jednotlivých nádobách. 
Společnost INISOFT s.r.o. poskytuje plnou podporu pro HW i SW část tohoto řešení a nadále pracuje na rozvoji funkcionalit a uživatelského komfortu modulu Propojení se systémy ELTE SMART do programu SKLAD Odpadů 8. Je připravena rozšiřovat stávající systém o další hardware vybavení, které se neustále rozrůstá s vývojem nových technologií. Díky tomu je zajištěna dlouhodobá udržitelnost chytrého systému svozu odpadů a kontinuální rozvoj vzhledem k potřebám SOMPO, a.s.

Řešení i pro Vás

Spojení moderních nástrojů pro monitoring, plánování, vyhodnocování svozu a následné využití těchto informací a dat pro evidenci odpadů a fakturaci. Komplexní řešení pro svoz odpadů, jako modulový systém v rámci spojení hardware/software řešení od A do Z, je pro Vás připraveno.

Hlavní výhody Komplexního řešení pro svoz od společnosti INISOFT s.r.o.

  • Jeden dodavatel - certifikovaný HW i SW pro svoz i provoz zařízení (sběrné dvory atd.) a plnění povinností v oblasti odpadového hospodářství
  • Specializovaný SW pro oblast odpadů - garance souladu s platnou legislativou EVI 8, SKLAD Odpadů 8, IS ENVITA a RES Plus, jako krabicové řešení ihned k instalaci a použití
  • Zohlednění potřeb obce i svozové společnosti
  • Návaznost na exporty pro systémy ERP a CRM 
  • Kontinuální rozvoj SW i HW řešení
  • Podpora v průběhu zavedení všech systémů a nastavení procesů
     

Více informací naleznete na stránkách www.odpady.cz.

Jan Jiří Drahota,
INISOFT s.r.o.
 

Máte zájem o naše služby?

Potřebujete pomoc v oblasti legislativy ochrany životního prostředí?
Abychom Vám mohli co nejlépe odpovědět, specifikujte svůj požadavek. Ozveme se Vám a najdeme řešení.
Váš INISOFT Consulting
Zavolejte
(Po-Pa: 8.00 – 16.00)
nebo napište
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Poradenství v ekologii

Uvedení praxe do souladu s požadavky legislativy
Uvedení praxe do souladu s požadavky legislativy
Konzultace, výklady, vzdělávání
Konzultace, výklady, vzdělávání
Plnění povinností bez obav před kontrolou
Plnění povinností bez obav před kontrolou
Poradenství v ekologii