Modernizace svozu odpadů v Přerově – Sideloading

Technické služby začaly ve spolupráci se zástupci města Přerova s modernizací svozu odpadů před několika lety tzv. „z gruntu“. I díky tomu, že město Přerov nemělo zavedený svoz z polopodzemních a podzemních kontejnerů, tak na základě analýzy systémů svozů v rámci celé Evropy, byl zvolen systém „side-loadingu“ - technologie bočního výsypu nádob. V druhé polovině roku 2021 došlo ze strany Technických služeb města Přerova s.r.o. k pořízení dvou speciálních svozových vozidel s bočním výsypem, který umožňuje obsluhovat nádoby od 120 l až do 3200 l. 

Město Přerov k tomuto systému pořídilo 226 ks nových kontejnerů na plast/kovy, papír a sklo o objemech 3,2 a 2,2 m3 pro tento systém svozu. Na přelomu 2021/2022 byl spuštěn zkušební provoz u tříděného odpadu (plast, papír). Po zdárném ukončení zkušebního provozu celkové technologie v první polovině roku 2022, došlo ještě v témže roce k rozšíření svozu o směsný komunální odpad v počtu 100 ks nádob o objemu 3,2 m3. Přelom roku 2023/2024 se nesl ve znamení rozvoje tohoto systému až na celkový počet nádob 499 ks, což umožnilo obsluhovat v nové podobě 125 stanovišť vybavených novými nádobami 3200 a 2200 l na SKO, Plast/kovy, Papír, Sklo a dalších 30 stanovišť s původními 1100 l nádobami, z celkových cca 400, kdy další rozšíření se v tuto chvíli nezvažuje.

Občanům tento systém (z pohledu nádob) umožňuje vyšší míru:

1.)    bezpečnosti 
-    přístup obyvatel pro plnění nádoby je orientován vždy směrem k chodníkovému tělesu
-    možnost ovládání pomocí pedálu
-    robustnost nádoby neumožňuje samovolný pohyb
2.)    hygieny
-    bezdotykové ovládání - možnost ovládání pomocí pedálu
-    víka jsou samouzavíratelná – nepřístupnost hlodavcům (omezení šíření nemocí)
3.)    pohodlí
-    velké vhozové otvory – neomezují, odpad tak nekončí na zemi
-    vyšší kapacita separačních nádob, není třeba tolik prostranství 

Městu tento systém (z pohledu stanovišť a provozu) umožňuje:

1.)    zlepšit ekonomiku stanovišť
-    možnost rychlého a rozsáhlého zavedení systému v krátkém čase
-    na menším prostoru, větší kapacita nádob oproti standartním 1100 l nádobám
-    zkapacitněním stanovišť - nevzniká potřeba zvyšovat frekvenci svozu 
-    bez velkých nároků na budování prostorů pro ustavení nádob - vícenáklady

2.)    zlepšit ekonomiku samotného svozu
-    obsluhu vozidla provádí pouze 1 člověk a výsyp nádoby 3200 l trvá 1/3 času, oproti 3 ks 1100 l nádoby klasickým systémem
-    přenesením stanovišť k páteřním komunikacím umožňuje zachovat obslužnost nádob na 100 % - předchází situaci nevyvezení odpadu z důvodu parkujících vozidel a vracením se do daných lokalit 
-    díky samouzavíratelným víkům nedochází ke znehodnocení materiálu vodou

3.)    nezatěžovat životní prostředí 
-    snížení frekvence svozů – méně exhalace
-    na rozdíl od podzemních kontejnerů nedochází k zátěži při stavbě v podobě několika kubíků betonu v zemi a překážkách při následných revitalizacích prostranství
-    samouzavíratelná víka nádob zabraňují úletům a tím znečišťování okolí

4.)    z celkového pohledu 
-    efektivnější využití ploch např. pro potřeby parkování
-    možnost variabilně a rychle reagovat na změnu v produkci odpadů daných lokalit

Technickým službám jako provozovateli umožňuje:

1.)    Zefektivnit logistiku svozu – vozidla disponují oddělitelným zásobníkem, kdy plný zásobník vozidlo odstaví a dále se věnuje svozu – menší ztráty při převozech na koncová zařízení. K následnému transportu do vzdálenějších míst slouží standartní hákové nosiče.


2.)    Snížit mzdové náklady – novou techniku obsluhuje pouze 1 člověk, namísto 3členné posádky u standartního svozu.
3.)    Snížit finanční náročnost z pohledu svozu na odpadové hospodářství městu Přerovu.
4.)    Nakládat se vzniklým odpadem efektivněji, bez nutnosti dalších investic do překládacích stanic (překládací stanicí je samotný svozový prostředek).

Digitalizace a optimalizace svozu s řešením od společnosti INISOFT

Součástí záměru celkové modernizace svozu, byl v polovině roku 2023 zahájen projekt celkové digitalizace a optimalizace svozu odpadů, který v sobě zahrnuje nejen tento nový systém svozu, ale i původní svoz klasickými svozovými prostředky. 

Jedná se o přípravu související s provedenými změnami, konkrétně pak s rozšířením svozu plastu v režimu D2D „dům od domu“ jež je plánovaný od roku 2025 pro integrované obce města Přerova a také s výhledem na optimalizaci svozu odpadkových košů a kontejnerů na velkoobjemový a biologicky rozložitelný odpad z 5 m3 kontejnerů. S tímto projektem souviselo pořízení software na čtení čipů při výsypu nádob a mapování tras svozu, kdy došlo k osazení všech 11 vozidel technologií, která toto umožňuje a také k očipování všech odpadových nádob. Nelehkým úkolem je i přechod z původních plechových 110l nádob na SKO na nádoby plastové, kdy v současné době probíhá výměna cca 3000 ks těchto nádob.

 „Samotnou digitalizaci jsme po několikaleté analýze trhu svěřili do rukou společnosti INISOFT, která nám dodala ucelené řešení pro naše potřeby a to ve formě rozšíření námi dosud využívané softwarové platformy, které pro odpadové hospodářství již dlouhé roky využíváme (aplikaci SKLAD Odpadů 8 a informační systém ENVITA).“  - Ing. Tomáš Lolek, MBA - ředitel TS Přerov.

Monitoring výsypů, je zajištěn webovou aplikací ICHI od ELTE SMART, kterou dodala společnost INISOFT. Na základě GPS polohy vozidla zajišťuje on-line přenos dat o provedených výsypech. Následně jsou data zpracována s propadem dat až do aplikace SKLAD Odpadů 8, kdy dochází automaticky k rozpadu hmotnosti svezeného odpadu na svezené subjekty (podnikatele, neintegrované obce, město Přerov).

Očekávaným výsledkem v průběhu roku 2025, by pak měly být co nejlépe nastavené trasy všech vozidel, zabývající se činností svozu odpadů, kdy budou posádky jezdit trasy opakovaně a ve stejném pořadí „jako podle jízdního řádu“.  Komplexní přehled nad svozovými trasami, přehled o jednotlivých výsypech a získání snadno přenositelného know-how pro případ rozsáhlejšího výpadku řidičů svozových vozidel, tak jak tomu hrozilo v případě pandemie COVID-19. Systém řidiče následně bude moci navigovat téměř „od popelnice k popelnici“, takže v případě nutnosti bude možné realizovat svoz odpadu třeba za pomoci řidičů z HZS, nebo brigádníků. Velkým benefitem bude také automatická fakturace na základě jednotlivých výsypů, bez složitých a nákladných ručních zásahů.

Chytré řešení pro SVOZ odpadů od společnosti INISOFT – máme řešení i pro Vás

Spojení moderních nástrojů pro monitoring, plánování, vyhodnocování svozu a současně využití těchto informací a dat pro evidenci odpadů a fakturaci. To vše bez navýšení kapacit lidských zdrojů. Komplexní řešení pro svoz, jako modulový systém v rámci spojení hardware/software řešení od A do Z, je pro Vás připraveno. Pro více informací navštivte web www.odpady.cz

INISOFT s.r.o., Město Přerov a Technické služby Města Přerova

 

Máte zájem o naše služby?

Potřebujete pomoc v oblasti legislativy ochrany životního prostředí?
Abychom Vám mohli co nejlépe odpovědět, specifikujte svůj požadavek. Ozveme se Vám a najdeme řešení.
Váš INISOFT Consulting
Zavolejte
(Po-Pa: 8.00 – 16.00)
nebo napište
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Poradenství v ekologii

Uvedení praxe do souladu s požadavky legislativy
Uvedení praxe do souladu s požadavky legislativy
Konzultace, výklady, vzdělávání
Konzultace, výklady, vzdělávání
Plnění povinností bez obav před kontrolou
Plnění povinností bez obav před kontrolou
Poradenství v ekologii