Nové povinnosti v oblasti recyklace asfaltů

Recyklace stavebních a demoličních odpadů z pohledu ochrany ovzduší

Rok 2024 je rokem očekávání nových pravidel pro recyklaci stavebních a demoličních odpadů (SDO), která má nastavit připravovaná vyhláška. Novinky však přinesl i loňský rok a týkají se nakládání s asfalty. 

Recyklace asfaltů – nová vyhláška

Těm, kteří nakládají s asfalty, jistě neuniklo vydání nové vyhlášky č. 283/2023 Sb., o stanovení podmínek, při jejichž splnění jsou znovuzískaná asfaltová směs a znovuzískaný penetrační makadam vedlejším produktem nebo přestávají být odpadem. Tato vyhláška, která nahradila již neplatnou, ale stále používanou vyhlášku č.  130/2019 Sb., nabyla účinnosti dne 1. 10. 2023. 

Co nového tento předpis přináší?

Jak už vyplývá z názvu, zavádí do režimu recyklace kromě asfaltových směsí také penetrační makadam, který definuje jako směs kameniva a asfaltodehtového pojiva a dalších přísad, které se používají ve stavební konstrukci vozovek. Pro znovuzískaný penetrační makadam („ZPM“) i znovuzískanou asfaltovou směs („ZAS“) nadále platí rozdělení do čtyř kvalitativních tříd na základě obsahu polyaromatických uhlovodíků. 

Další změny souvisí se vzorkováním a rozbory ZAS/ZPM. Vyhláška sice snižuje rozsah stanovovaných PAU z původních 16 na 12 látek, zároveň ale navyšuje počet vzorků: jestliže dříve mohl jeden směsný vzorek reprezentovat plochu 20 tisíc m2, nově je to jen 10 tisíc m2. A pokud budete vzorkovat odfrézovanou nebo vybouranou ZAS, počítejte s tím, že jeden vzorek bude reprezentovat pouze maximálně 5.000 kg místo původních 20.000 kg. 
Nová vyhláška dále zpřísnila kontrolu kvality ZAS/ZPM, a to u materiálů kvalitativní třídy ZAS-T3 nebo ZAS-T4, s nimiž chcete nakládat v režimu vedlejšího produktu nebo je vyvést z odpadového režimu. Kromě rozborů sušiny přibyl rozbor jejich výluhu. Pokud splní nejvyšší přípustný obsah škodlivin ve výluhu, můžete je – stejně jako podle předešlé vyhlášky – použít pouze v technologii recyklace za studena v místě, kde vznikly, nebo v míchacím centru, ale poté musí být použity na téže stavbě.

Nově vyhláška také nastavila parametry, které musí splnit mezideponie pro dočasné uložení ZAS/ZPM před jejich využitím, pokud je to z technologických důvodů nezbytné; to je mimochodem specifický přístup legislativy k vedlejším produktům, které by měly v souladu se zákonem o odpadech mít zajištěno využití už ve chvíli jejich vzniku, a u zemin je tento parametr posuzován velmi přísně: pokud při stavbě vzniknou přebytečné výkopové zeminy, úřady vám nedovolí jejich dočasné deponování a požaduje se využití v jiné stavbě ihned. U ZAS/ZPM je však toto dočasné deponování možné až po dobu 1 roku. A plocha (deponie) k tomu určená musí splnit podmínky z hlediska jejího umístění, vodohospodářského zabezpečení a musí být uvedena v projektové dokumentaci.

Za zmínku stojí ještě jedna novinka, a to zajištění splnění požadavků předpisů na ochranu zdraví při práci s ZAS/ZPM s nadlimitním obsahem benzo(a)pyrenu. Proto pokud ZAS/ZPM obsahují 50 mg/kg benzo(a)pyrenu v sušině a více, musí průvodní dokumentace obsahovat dodatek, který dokládá splnění požadavků zákona o ochraně veřejného zdraví. Znamená to uvést mj. termín zahájení a dobu trvání prací s těmito materiály, popsat, jak bude omezena expozice osob, tj. jak budou vybaveny ochrannými pracovními prostředky, jaká budou učiněna technická a organizační opatření k ochraně zdraví. Průvodní dokumentace slouží hlavně osobě přebírající ZAS/ZPM v „neodpadovém“ režimu a je kontrolována správními orgány.

Recyklace stavebních a demoličních odpadů a ochrana ovzduší

Pokud provozujete recyklační linku pro SDO nebo na ní drtíte či třídíte jiné stavební materiály a toto zařízení má celkovou projektovanou kapacitu vyšší než 25 m3 za den, provozujete zároveň vyjmenovaný zdroj znečišťování VZZO (označený kódem 5.11 v příloze či. 2 k zákonu č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší). A nezáleží na tom, je-li vaše soustrojí nebo separátní drtič a třídič stacionární, tedy provozované na jednom místě, nebo s ním vyjíždíte do terénu jako s mobilním. Z hlediska zmíněného zákona se jedná vždy o stacionární VZZO, který je případně přemístitelný, a který produkuje emise prachu = tuhých znečišťujících látek (TZL) v místě své činnosti. 

Kromě povinnosti mít k provozu tohoto zdroje provozní řád a povolení krajského úřadu máte řadu dalších provozních i evidenčních povinností. Zde zmíníme ty evidenční a ohlašovací, protože 1x ročně – podobně jako u odpadů – ohlašujete souhrnnou provozní evidenci zdroje do systému ISPOP. Termín pro podání tohoto hlášení je 31. 3. následujícího roku. Vámi ohlášené údaje jsou klíčové pro výpočet celkových emisí TZL, které vaše zařízení za uplynulý rok vyprodukovalo do ovzduší. Podle tohoto množství zjistíte, zda máte povinnost zaplatit poplatek za tyto emise, podobně jako platí např. velké spalovací zdroje (a mnohé další). 

Znamená to, že během roku musíte vést evidenci provozu recyklační linky (podobně jako vedete evidenci odpadů), tedy zaznamenávat údaje o činnosti zařízení (provozní hodiny) a o množství materiálu, který jste v něm zpracovali. V rámci ročního hlášení pak emise spočítáte pomocí tzv. emisního faktoru, tedy jakéhosi přepočtového koeficientu, který stanovilo MŽP. Do výpočtu je však třeba zahrnout nejen drcení či třídění, ale také související manipulace s materiálem.

Přehled emisních faktorů pro recyklační linky stavebních hmot uvádí následující tabulka, která byla zveřejněna ve Věstníku MŽP v prosinci 2022. Z tabulky je také patrné, jak výši emise ovlivní další provozní technické podmínky, např. skrápění materiálu při recyklaci.

Takovým způsobem tedy ohlásíte roční množství emisí z vaší recyklace. 

Tím však povinnosti ještě nekončí, protože znečišťování ovzduší tuhými znečišťujícími látkami podléhá zpoplatnění. Vypočtenou roční emisi TZL proto musíte vynásobit sazbou poplatku za znečištění ovzduší podle tabulky z přílohy č. 9 zákona. Sazba činí 14.700 Kč za každou tunu vypuštěných TZL. Pokud vám vyjde poplatek vyšší než 50 tisíc Kč, musíte podat také poplatkové hlášení a posléze částku zaplatit. Správné ohlášení tedy není úplně snadné a pokud jej neprovedete dobře, ať už kvůli nesprávné evidenci nebo výpočtu, můžete mít komplikace s kontrolním orgánem, který vám kromě doměření poplatku uloží také pokutu.

S plněním ohlašovacích povinností vám umíme pomoci. A můžete se s námi i vzdělávat. K dané problematice aktuálně pořádáme online seminář: iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší – ohlašovací agenda za rok 2023.

Pokud potřebujete legislativní pomoc nejen v oblasti nakládání se stavebními a demoličními odpady, pak využijte služeb poradenství, které Vám společnost INISOFT Consulting nabízí. Kromě toho jsme pro Vás připravili řadu dalších seminářů zaměřených na výklady jednotlivých složkových zákonů životního prostředí a prováděcích vyhlášek k nim s aplikací do praxe https://www.inisoft.cz/skoleni.

Ing. Markéta Miklasová
INISOFT Consulting s.r.o.

Máte zájem o naše služby?

Potřebujete pomoc v oblasti legislativy ochrany životního prostředí?
Abychom Vám mohli co nejlépe odpovědět, specifikujte svůj požadavek. Ozveme se Vám a najdeme řešení.
Váš INISOFT Consulting
Zavolejte
(Po-Pa: 8.00 – 16.00)
nebo napište
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Poradenství v ekologii

Uvedení praxe do souladu s požadavky legislativy
Uvedení praxe do souladu s požadavky legislativy
Konzultace, výklady, vzdělávání
Konzultace, výklady, vzdělávání
Plnění povinností bez obav před kontrolou
Plnění povinností bez obav před kontrolou
Poradenství v ekologii