Odpadové hospodářství v obcích

    Odpadové hospodářství v obcích a městech (dále OH) se neustále rozvíjí a modernizuje. Náklady spojené s odvozem a následným zpracováním odpadů totiž každoročně stoupají a není to jen kvůli inflaci. Dříve platilo, že provoz OH představoval celkově v rozpočtu zhruba 3% položku v nákladech, dnes je to dle našich zjištění někde i 10%. Proto se představitelé měst a obcí snaží hledat různé způsoby, jak řešit problematiku OH. 

    V každém větším městě dnes najdeme sběrný dvůr, který je povolený krajským úřadem a slouží nejen pro občany, ale i pro podnikatelské subjekty. Důvodem je předcházení vzniku černých skládek a poskytnutí všem vyřešit otázku „Kam s odpady?“. Protože v menších obcích by provoz sběrných dvorů nedával ekonomický smysl, mnohdy se obce sdružují a budují společná zařízení, nebo mají svá vlastní sběrná místa (oplocený pozemek, který slouží v omezeném čase pro odkládání odpadů od občanů obce). Často také provoz sběrných dvorů zajišťuje externí společnost – oprávněná osoba, a to v rámci poskytování komplexních služeb.

    Nedávno jsme navštívili obec s cca 2,500 obyvateli, jednalo se o Velký Osek a byli jsme mile překvapeni, že jejich sběrný dvůr někdy obsluhují i zastupitelé. V obci bylo čisto a pan starosta nám hrdě ukazoval, jak řeší otázky spojené s OH. I to jsou příklady dobré praxe a moc se nám to líbilo.

    Naše společnost již více než 20 let vytváří specializovaný software pro odpady a řada čtenářů nás určitě zná. Nedávno jsme na trh uvedli náš nový informační systém ENVITA (www.envita.cz). Kromě zákonné průběžné evidence odpadů řešíme i další potřeby našich uživatelů spojených s provozem sběrných dvorů resp. všech zařízení pro příjem odpadů. Na mnoha místech v České republice je instalován a pomáhá náš program SKLAD Odpadů 8, který aktuálně integrujeme právě do IS ENVITA. 

    Kromě vystavování dokladů (vážních lístků) resp. příjemek dnes softwarově řešíme spoustu dalších úkolů. Je to dáno právě potřebou minimalizace nákladů a zvyšování kvality služeb, které chtějí zastupitelé obcí a měst poskytovat svým občanům. Myslíme tím např. motivování občanů k lepšímu třídění, budování re-use center, nakládání se stavebními odpady a jejich odkládání občany na místa k tomu určená, pomoc se zajištěním zpětného odběru některých vybraných výrobků (baterie, pneumatiky, elektrozařízení atp.). Na všechny tyto oblasti se snažíme společně s našimi zákazníky najít správnou a optimální cestu a kromě užitečných rad se snažíme některé služby nově automatizovat právě prostřednictvím námi budovaného software.

Automatizace procesů

    Před několika desítkami let jsme vratné láhve předávali prakticky pouze obsluze u okénka v nákupních střediscích a ta je třídila do jednotlivých přepravek. Pak přišly automaty a obsluha se mohla věnovat jiné činnosti. Provozovatel i přes vstupní investici velmi rychle začal šetřit nemalé náklady.

 
    Při provozu sběrných dvorů je to do jisté míry podobné a lze ušetřit nemalé náklady v případě automatizace některých procesů. Jedná se např. otevření areálu elektromagnetickým zámkem po přiložení čipové karty, kterou disponuje občan a tím lze zajistit, že se do areálu dostane jen ten, kdo je k tomu oprávněn. Navíc je pak jeho počínání celou dobu monitorováno, nemusí se vyplňovat jeho údaje do evidence, protože to vše je již zajištěno právě elektronickou identifikací. Alternativně lze automatizované zpracování údajů o předávající osobě (občana) zavést pomocí čtečky občanských průkazů. Stejně tak řízení provozu pomocí semaforů, zvážení odpadu a načtení váhy do evidenčního systému včetně připojení vizuálního záznamu lze dnes snadno automatizovat, případně také zrychlit hotovostní platbu propojením s platebním terminálem. Obsluha tím získá více času a může se zabývat především důkladnou kontrolou přivezeného odpadu, jeho roztříděním do správných nádob a kontejnerů atp. Celý proces příjmem však končit nemusí. Návštěvník zařízení následně obdrží na kliknutí potvrzení o předání odpadů včetně hmotnosti a záznamy o předaných odpadech putují na jeho elektronický účet, aby věděl, kolik toho za dané období vyprodukoval a za co vlastně obci platí každoročně poplatky spojené s OH. Jeho „odpadová“ stopa může znamenat rovněž motivaci k zamyšlení, zda je nutné produkovat tolik nepotřebných věcí. Může dospět k tomu, že začne více věci opakovaně používat, opravovat nebo nabízet těm, kteří je ještě použijí. 

    Dalším přínosem automatizace procesů a elektronizace sběru dat je možnost zavedení systému plateb za množství vyprodukovaných odpadů jednotlivými občany. I to lze dnes prakticky snadno v OH obcí a měst řešit tím, že se každá nádoba na odpady opatří čipem, který je svázán s konkrétním občanem, druhem odpadu, stanovištěm, četností svozu atp. Každou nádobu lze také při výsypu zvážit a pro obsluhu to nemusí představovat žádnou práci navíc. Právě naopak. Zavedením automatizovaného systému lze rozpoznat, jaké nádoby je možné vysypat (odpovídají sváženému druhu odpadu, jedná se o platící osobu, identifikovanou nádobu …), vážení provede přímo strojní zařízení (nakladač), všechny záznamy včetně videosekvence spojené s převzetím odpadu se ihned převedou do evidence a následně i na elektronický účet občana. Řidič svozového vozidla má k dispozici svozový plán, který je sestaven na základě dat o stanovištích. Je to prakticky stejné, jako když si v navigaci plánujete trasu své cesty autem. Více informací k této problematice najdete na internetové adrese www.odpady.cz.

    Zavedení výše popsaného se již v mnoha případech osvědčilo a vyplatilo. Při používání nových elektronických nástrojů se přišlo i na další možnosti využití při řízení OH. Jako příklad můžeme uvést zavedení limitů na množství přijímaných stavebních odpadů od občanů na sběrných dvorech, hlídání zneužívání systému OH v obcích některými podnikatelskými subjekty atp.

    Proto stále častěji dostává modernizace služeb OH v řadě obcí a měst zelenou. Na pořízení nových technologií a automatizace procesů navíc Ministerstvo životního prostředí aktuálně vypsalo dotační program a pro zastupitele měst nebo oprávněné osoby to představuje velkou příležitost. 

IS ENVITA

    Dříve jsme museli u každého našeho zákazníka, který chtěl např. propojit náš software se svou váhou, semaforem, závorou, kamerou atp., postupovat individuálně a hledat relativně složitá řešení a následně provádět zakázkovou úpravu. S příchodem nových technologií, a především s IS ENVITA, budeme moci našim zákazníkům nabídnout lepší možnosti. Aktuálně vytváříme tzv. Komunikační server, který bude zajišťovat přenos dat mezi IS ENVITA a ostatními periferiemi. Tento komunikační server umožní automatizovaný příjem nebo předání dat, a to i ve chvíli, kdy bude IS ENVITA vypnutý. Veškerá nastavení se tak budou odehrávat mimo IS ENVITA a nezatížíme tím jeho ostatní uživatele. V budoucnu tak bude možné IS ENVITA integrovat s různým hardware a software včetně mobilních telefonů a tím se s trochou nadsázky přesuneme s našimi produkty do nové IT dimenze. 

     Závěrem bychom rádi všem našim uživatelům poděkovali za spolupráci v letošním roce, popřáli všem klidné a příjemné prožití vánočních svátků, hlavně hodně zdraví a úspěšný rok 2023.

Petr Grusman
Společnost INISOFT s.r.o.
 

Máte zájem o naše služby?

Potřebujete pomoc v oblasti legislativy ochrany životního prostředí?
Abychom Vám mohli co nejlépe odpovědět, specifikujte svůj požadavek. Ozveme se Vám a najdeme řešení.
Váš INISOFT Consulting
Zavolejte
(Po-Pa: 8.00 – 16.00)
nebo napište
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Poradenství v ekologii

Uvedení praxe do souladu s požadavky legislativy
Uvedení praxe do souladu s požadavky legislativy
Konzultace, výklady, vzdělávání
Konzultace, výklady, vzdělávání
Plnění povinností bez obav před kontrolou
Plnění povinností bez obav před kontrolou
Poradenství v ekologii