Od roku 2012 musí původci, kteří přesáhnou zákonem stanovené limity (100 kg nebezpečných odpadů nebo 100 t ostatních odpadů) a všechny oprávněné osoby, které sbírají nebo zpracovávají odpady, podávat Ministerstvu životního prostředí (MŽP) roční hlášení o produkci a nakládání s odpady už pouze v elektronické podobě prostřednictvím systému ISPOP (https://www.ispop.cz). Bez počítače to tedy dnes prakticky nejde. Otázkou je, jak nejefektivněji postupovat, aby bylo ohlášení co nejsnazší a správné. Řada podniků a obcí totiž musí informace o produkci a nakládání s odpady vykazovat paralelně i Českému statistickému úřadu (ČSÚ). Vyplnit roční hlášení o produkci a nakládání s odpady není složité, ale ani úplně jednoduché. Stejně tak výkaz pro ČSÚ.
Základem pro tvorbu ročního hlášení je průběžná evidence. Tu musí vést každý podnikatelský subjekt, resp. všichni původci odpadů a oprávněné osoby, které s odpady nakládají. Průběžná evidence má vzhled a rozsah položek prakticky stejný jako roční hlášení pro MŽP, navíc obsahuje pouze datum a číslo zápisu. Snad jen při vyplňování partnerského subjektu (komu se odpad předává, od koho se přebírá) je v určitých případech nutné více specifikovat tento údaj. Např. při výkupu kovového odpadu se musí u občanů uvádět v průběžné evidenci jméno, příjmení, datum narození, adresa trvalého pobytu nebo pobytu a číslo občanského průkazu nebo jiného průkazu totožnosti. Pro správné vedení průběžné evidence je rovněž zapotřebí používat aktuální číselníky (základní územní jednotky, kódy obcí s rozšířenou působností, kódy nakládání, PSČ), katalog odpadů a registr zařízení (https://isoh.mzp.cz/RegistrZarizeni). Pokud není evidence správně vedena, není kompletní a jsou v ní chyby, pak je velmi těžké vytvořit roční hlášení, zjistit, zda byly překročeny výše uvedené zákonné limity atp. Častou chybou mezi původci je, když tvrdí, že jim nevznikla ohlašovací povinnost, protože na žádné z jejich provozoven nebyly limity překročeny. Tyto limity se ale týkají celého subjektu tj. v součtu produkce a nakládání s odpady za všechny provozovny původce.
Náročnost v sestavení ročního hlášení z průběžné evidence závisí na počtu odpadů, partnerských subjektů a četnosti produkce a dalšího nakládání. Pokud máte v evidenci desítky záznamů (cca do 200-300), pak součtování a sestavení ročního hlášení není tolik náročné a složité. MŽP prostřednictvím ISPOP nabízí bezplatně PDF formuláře, které jsou interaktivní, obsahují všechny potřebné číselníky, případně umožní načtení dat z hlášení podávaného v předchozím roce pro snadnější vyplnění. PDF formuláře můžete získat jejich stažením z účtu ISPOP po přihlášení. Podmínkou je předchozí registrace v tomto systému. Podrobné informace k registraci i k PDF formulářům najdete na internetové adrese https://www.ispop.cz.
Pokud si chcete práci se součtováním záznamů z průběžné evidence ulehčit, anebo máte těchto záznamů více, je již vhodným nástrojem specializovaný software. To znamená počítačový program určený pro vytváření průběžné evidence odpadů a ohlašování v elektronické podobě do systému ISPOP. Jedním z takových programů, který je v ČR nejrozšířenější a aktuálně ho používá přes 5.000 firem, je program EVI 8.
Vývoj tohoto software začal v roce 2001 se schválením zákona o odpadech č. 185/2001 Sb. Za 18 let stálého programování a vylepšování disponuje EVI 8 řadou užitečných funkcí a možností pro správné vedení průběžné evidence odpadů. Jeho největší přidanou hodnotou je automatické sestavení ročního hlášení v aktuální požadované podobě. Žádné součtování ani sledování změn v legislativě či v systému ISPOP tak nemusíte řešit. A ohlášení se realizuje exportem pomocí průvodce (krok za krokem). Podstatné je, že program neumožní do průběžné evidence zadat nekompletní nebo nesprávné údaje. Všechny povinně zadávané položky jsou kontrolované pomocí integrovaných číselníků, katalogů a registrů. Zároveň toto řešení umožňuje snadné vyplňování nebo vyhledávání těchto údajů (základní územní jednotka, kód obce s rozšířenou působností, katalogové číslo, kód nakládání, …). Součástí průběžné evidence v programu EVI 8 je i možnost automatického sestavení výkazu pro ČSÚ, což nebylo jednoduché naprogramovat, ale představuje to pro uživatele velkou úsporu času a starostí.
EVI 8 toho ale nabízí ještě víc. Původci mohou v průběžné evidenci zapisovat a sledovat i náklady spojené s dopravou a likvidací odpadů. Při vyplňování partnerského subjektu lze pohlídat, aby nebyl původcem předán odpad neoprávněné osobě, což je úřady kontrolováno a při zjištění sankcionováno. Toto hlídání včetně jednoduchého a správného vyplnění partnerského subjektu lze zajistit v programu při použití databáze RES Plus s měsíční aktualizací, která obsahuje kompletní databázi sídel právnických osob a fyzických osob oprávněných k podnikání z Registru ekonomických subjektů včetně těch již zaniklých, aktuální Rejstřík živnostenského podnikání s IČP jednotlivých provozoven podnikatelských subjektů a institucí a aktuální Registr zařízení s IČZ všech provozovaných zařízení s povolením převzít, využít nebo odstranit odpady.
Pro obce nebo svozové firmy disponuje EVI 8 možností automatického sestavení čtvrtletních výkazů autorizované obalové společnosti EKO-KOM samozřejmě při vyplnění dalších požadovaných údajů v průběžné evidenci (druh skla, způsob sběru železa, druh konečného zpracování, způsob plnění, typ sběru, …).
Další užitečnou výhodou programu EVI 8 je propojení průběžné evidence s elektronicky sledovanou a ohlašovanou přepravou nebezpečných odpadů v systému SEPNO (https://www.sepno.cz). Z ohlášené přepravy, která lze ze systému SEPNO do programu EVI 8 on-line načíst a importovat, můžete pomocí příslušné funkce vytvořit průběžnou evidenci.
EVI 8 je tak vhodným nástrojem pro ty, kteří chtějí pracovat efektivně, mít v datech dokonalý pořádek a využít jednou zadaný údaj ve všech požadovaných výkazech a v hlášeních.
Vytvořit jen nástroj, tedy ve smyslu tohoto článku, software nebo formulář, v dnešní době nestačí. V naší společnosti INISOFT s.r.o. jsme si toho vědomi. Proto všem uživatelům a zákazníkům EVI 8 nabízíme prostřednictvím uzavření servisní smlouvy podporu ve formě pravidelných aktualizací, telefonických konzultací – hot-line, písemné komunikace přes HelpDesk nebo e-mail, pomocí znalostní databáze nazvané Centrum informací (https://ci.inisoft.cz). V případě řešení složitějších otázek nebo požadavků jsme vždy připraveni realizovat servisní zásah nebo se vzdáleně připojit k počítači uživatele a zajistit tak profesionální pomoc. Rovněž pořádáme celoročně řadu uživatelských a legislativních školení (https://www.inisoft.cz/skoleni). Myslíme i na budoucnost. Aktuálně jsme před dokončením první verze programu ENVITA pro pilotní testování, který bude za několik let pokračovatelem programu EVI 8. Staňte se i Vy uživatelem našeho software!
Petr Grusman,
jednatel společnosti INISOFT s.r.o.
Sdílejte tento článek: