485 102 698485 102 698

 

Centrum informací

Odpady byly, jsou a budou jednou z nejdiskutovanějších oblastí v rámci životního prostředí.  S blížícím se novým zákonem o odpadech by se navíc měl razantně změnit způsob, jakým se s nimi v ČR bude nakládat. Nejen o tom, ale i o možnostech efektivního a legislativně správného vedení evidence jsme se bavili s Ing. Davidem Marečkem, jednatelem společnosti INISOFT, která již přes 25 let působí na poli odpadového hospodářství.

Mohl byste nám na úvod přiblížit INISOFT s.r.o. a jaké služby nabízíte?

Poskytujeme jak evidenční, tak i provozní software a služby pro soukromé firmy i státní správu. Našimi nejdůležitějšími zákazníky jsou tzv. původci odpadu (výrobní společnosti a obce) a oprávněné osoby (odpadářské společnosti). Firmy, které odpad produkují při výrobě nebo poskytování služeb, potřebují odpad evidovat a tím snadno a levně plnit legislativní povinnost. K tomu jim poslouží náš evidenční SW – EVI 8.

Dalším typem původců jsou obce. Ty zodpovídají za odpad občanů a proto pro ně a zvláště pro odpadářské firmy poskytujeme speciální provozní program – SKLAD Odpadů 8, jehož prostřednictvím se řeší většina procesů ve firmě – toky odpadů a financí, manažerské výstupy či napojení jiných podnikových systémů. Zabýváme se i tvorbou software na zakázku. Například pro Ministerstvo životního prostředí jsme vyvinuli systém ISOH, ve kterém jsou centralizována a publikována data o odpadovém hospodářství celé ČR.

Důležitou součástí našich služeb je i poradenství a školení napříč všemi složkami životního prostředí, které řeší samostatná dceřiná společnosti INISOFT Consulting s.r.o. Díky těmto službám můžeme zajistit firmám a obcím optimální procesy a omezit riziko potenciálních pokut, které mnohdy pramení z nedokonalé znalosti legislativních požadavků.

Velmi diskutovanou záležitostí v poslední době je připravovaný nový zákon o odpadech, který by měl vstoupit v platnost v roce 2021. Jaké změny tento zákon přinese?

Nový zákon se řeší už řadu let a přinese mnoho změn. Bude se jednat o zvýšení poplatku za skládkování, což by mělo podpořit třídění a znovuvyužití odpadů a ekologičtější nakládání s nimi. Náklady za odpady se pro obce pravděpodobně zvýší, a proto bude vytvořen tlak na snížení produkce odpadů od občanů a lepší separaci. Nejvíce změn asi přinese právě zmíněným obcím, které se budou více zajímat o to, jak je u nich problematika odpadů řešena. Bude se jednat o jejich vyšší dohled, změny v systému zajištění celého odpadového hospodářství obce, lepší evidenci odvozu popelnic, možné vážení odpadu přímo na svozovém voze, motivační systém pro občany (informační kampaně, slevy z poplatku za odpady apod.)

Chystáte nějaké novinky, které by pomohly připravit se na změny s tímto zákonem spojené a mohly zároveň přinést efektivnější vedení odpadového hospodářství?

Do nového roku jsme vstoupili s velkou novinkou, kterou je navázání spolupráce s dodavatelem telemetrického zařízení ELTE GPS. Jedná se o osazení svozových vozů a odpadových nádob a kontejnerů nejmodernější sledovací technologií včetně integrace mezi systémy ELTE GPS a našimi programy, díky čemuž jsme vytvořili jedinečné a komplexní řešení pro svoz odpadu.

Další velkou změnou na přelomu let 2020/2021 bude nahrazení současného software EVI 8 novým systémem s názvem ENVITA. Na tomto programu už několik let pracujeme a bude se jednat o generační obměnu se zachováním nejlepších funkcí EVI 8 s novými funkcemi, které si vyžádá nový zákon i pokrok v oblasti informačních technologií.

Zastavme se ještě na chvíli u Vaší spolupráce se společností ELTE GPS. Říkáte, že se bude jednat o komplexní řešení pro svoz odpadu, ale co si pod tím představit?

Primárním systémem pro plánování a realizaci svozu je on-line aplikace SEPAN, do které se založí jednotlivé vozy, zákazníci, nádoby, atp. Dalším krokem je založení stanovišť, které poté vidíte v mapě. Pro snadnou práci se používá aplikace SMOK iPGO, která se instaluje do mobilů či multifunkční ruční čtečka RFID čipů, QR nebo čárových kódů. Čtečka i mobil automaticky zaznamenávají GPS souřadnice umístění nádoby a její identifikaci. Po nahrání dat do SEPAN lze údaje doplnit o typ nádoby, druh odpadu, zákazníka atp. Následně lze ze založených údajů vytvářet svozové plány, které je možné přenést on-line přímo do palubní jednotky řidiče vozidla. Ten tak může snadno svoz realizovat pomocí navigace a znázorněných stanovišť přímo v mapě a zaznamenávat výjimky na trase. Další důležitou vlastností systému je akustické či vizuální hlídání posádky, aby neprováděla výsyp cizích či neoznačených popelnic. Při realizaci svozu lze automaticky zaznamenávat fotky, hmotnost každého výsypu atp. Po provedení svozu se všechna data přenesou on-line do SEPAN. Data se následně předávají do programu SKLAD Odpadů 8 pro vytvoření svozové příjemky a pro hromadnou fakturaci. Sesbíraná data rovněž mohou posloužit pro naplnění externích informačních systémů určených pro motivaci občanů k vyššímu třídění a snižování produkce komunálních odpadů. Celý proces může být zakončen přenesením dat do software EVI 8, odkud se dá poté jednoduše odeslat roční hlášení pro MŽP do ISPOP.

Tento systém najde uplatnění převážně u společností zaměřujících se na svoz jak komunálního tak i separovaného odpadu s propojením na obce a občany. Telemetrická zařízení však mohou pomoci i firmám, které chtějí například pouze sledovat rozmístění svých nádob a polohu vozidel nebo spotřebu pohonných hmot.

Pokud byste se o tomto systému chtěli dozvědět více informací, navštivte naše stránky www.inisoft.cz/svoz.

A na závěr?

Motto naší společnosti je „Víc než software pro odpady“, což si myslím, že reflektuje rozmanitost služeb, které v tomto odvětví nabízíme. Nová legislativa v oblasti odpadů bude po mnoha letech významnou změnou a s INISOFTem na ni budete dobře připraveni.

banner-03.jpg

Sdílejte tento článek: