485 102 698485 102 698

 

Centrum informací

Stacionární zařízení a průběžná evidence odpadů

I letošní ohlašovací období nám ukázalo, že vytvořit správně Roční hlášení o produkci a nakládání s odpady (dále roční hlášení) není vůbec snadné a bez dobře vedené průběžné evidence odpadů jen velmi obtížné. Troufnu si i říci, že až nereálné. Na osoby, které provozují stacionární zařízení (dále oprávněné osoby), je legislativou kladen velký počet povinností a pravidel. Bez řádně proškolené obsluhy, která zná veškeré možné situace nastávající při převzetí odpadů si lze jen těžko představit, že vše probíhá podle zákona a prováděcích předpisů. Dříve, když se hlášení podávalo v listinné podobě, to bylo o mnoho snazší. S trochou nadsázky „Papír a tužka snesla vše“. Dnes žijeme v „elektronické“ době a každá informace a každé počínání je velmi rychle dohledatelné, prokazatelné a není tak prostor pro zbytečné chyby.

Specializovaný software = konkurenční výhoda

Abychom oprávněným osobám jejich podnikání maximálně zjednodušili, vyvíjíme softwarové nástroje specializované na odpadové hospodářství. Naše programy EVI 8SKLAD Odpadů 8 usnadňují práci a plnění zákonných povinností. Vytváříme je modulově tak, aby si každý mohl vybrat a sestavit takovou konfiguraci, která mu nejvíce vyhovuje.

U oprávněných osob je průběžná evidence složitější než u původců. Je to pochopitelné, protože obsahuje mnohem více informací, druhů odpadů, kódů nakládání, partnerských subjektů a dalších údajů. Průběžná evidence odpadů u oprávněné osoby ale může snadno vycházet z dobře sestavených provozních záznamů jako je příjemka, výdejka, výkupka nebo prodejka. Případně se může jednat o dodací list nebo ohlašovací list nebezpečného odpadu. Důležité je, aby tyto záznamy vždy obsahovaly všechny zákonem a vyhláškou požadované údaje. A na to klademe největší zřetel. I méně zaškolená obsluha v oblasti odpadového hospodářství, která se primárně zabývá např. fakturací, skladovým hospodářstvím, logistikou, dispečinkem atp. pak může zajišťovat díky našemu software agendu odpadů tj. vést průběžnou evidenci odpadů a provozovatel zařízení může mít jistotu, že taková obsluha nepřevezme odpad bez zaznamenání všech zákonem požadovaných údajů.

RES Plus

V roce 2016 byla do průběžné evidence odpadů implementována nová povinnost identifikovat při předání nebo převzetí odpadu každý partnerský subjekt kromě názvu, Identifikačního čísla IČO a adresy provozovny ještě pomocí IČP – Identifikačního čísla provozovny původce resp. pomocí IČZ – Identifikačního čísla zařízení oprávněné osoby. I když jsou v mnoha případech údaje IČP a IČZ zjistitelné na internetu (Rejstřík živnostenského oprávnění – https://www.rzp.cz a Registr zařízení – https://isoh.mzp.cz/RegistrZarizeni/), ruční vyhledávání a případně ověřování těchto údajů na veřejně dostupných webových portálech jsou zpravidla časově velmi náročné. Proto jsme se při vývoji našeho software rozhodli vytvořit unikátní nástroj resp. databázi, která obsahuje kromě Registru ekonomických subjektu RES z Českého statistického úřadu také údaje právě z Registru zařízení a z Rejstříku živnostenského podnikání. V praxi to znamená, že uživatel našeho software s databází RES Plus velmi efektivně zapíše nového nebo ověří stávajícího partnera. Vytvářet takovou databázi není jednoduché, zvlášť v době různých nových svazujících nařízení, ale zatím se nám to daří a našim zákazníkům tak můžeme nabízet měsíční aktualizace. Kromě již zmíněných informací o partnerovi je databáze RES Plus přínosná ještě tím, že usnadňuje práci uživatelům při předávání odpadů. Podle zákona totiž není možné předat odpad osobě, která k tomu není oprávněná. Pokud se v programu EVI 8 zapisuje záznam o předání odpadu a jako partner je uveden subjekt, který na příslušném zařízení (IČZ) nemá povolení k převzetí daného odpadu, je na tuto sktečnost uživatel upozorněn.

Křížové kontroly

Správně identifikovat partnerské subjekty je důležité nejen proto, aby bylo možné sestavit korektní roční hlášení, ale také proto, aby podaná hlášení korespondovala mezi sebou. Co to znamená?

Pokud původce v průběžné evidenci odpadů nebo v ročním hlášení uvede, že odpad předává (kód nakládání N3) konkrétní oprávněné osobě (do příslušného zařízení identifikovaného pomocí IČZ), pak z toho vyplývá, že v průběžné evidenci i v ročním hlášení provozovaného zařízení oprávněné osoby musí existovat záznam o převzetí (B00). Jen díky přesné identifikaci provozovny původce nebo zařízení oprávněné osoby lze zajistit sledování toku odpadů od vzniku až po jejich zpracování.

Pověřené úřady obcí s rozšířenou působností, krajské úřady, Česká inspekce životního prostředí i Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím České informační agentury životního prostředí každoročně kontrolují toky odpadů a porovnávají hlášení pomocí tzv. Křížových kontrol.

Nový modul PARTNER

Aby bylo možné předejít zbytečným komplikacím a nedorozuměním při těchto kontrolách, doporučujeme původcům i oprávněným osobám, aby si před sestavováním ročního hlášení předali údaje ze svých průběžných evidencí obsahující právě záznamy o předání a převzetí odpadů mezi sebou. V programu EVI 8 je pro tyto účely připraven speciální přehled pod názvem „Partneři“. Řada našich uživatelů tak již každoročně postupuje. Ukázalo se však, že při větším počtu partnerských subjektů v evidenci může být poskytování těchto přehledů pro oprávněné osoby časově velmi náročné i finančně nákladné. Na tuto skutečnost jsme zareagovali a vytvořili jsme nový modul, o který lze program EVI 8 rozšířit.

Nový modul PARTNER vychází tedy z praxe a nabízí především oprávněným osobám automatizaci procesu souvisejícího s pravidelným předáváním partnerských přehledů svým zákazníkům (partnerským subjektům – původcům). U každého subjektu v programu EVI 8 lze vyplnit konkrétní e-mailová adresa pro elektronickou komunikaci. Na ni lze při použití funkce, která je součástí modulu PARTNER, automaticky odeslat partnerský přehled o předání a převzetí odpadů v rozsahu nastaveného období. Zmíněnou funkci lze použít jak nad konkrétním partnerem, tak nad skupinou subjektů, které si uživatel v programu EVI 8 předem označí. Výsledkem je tedy automaticky vytvořený elektronický dopis s přiloženým přehledem ve formátu PDF. Přehled obsahuje informace o zařízení oprávněné osoby, která realizovala převzetí odpadu či jeho předání partnerskému subjektu, datum, kód, název a kategorii odpadu a další důležité informace pro průběžnou evidenci i roční hlášení. Na vývoji modulu nadále pracujeme a budeme jej rozšiřovat podle přání našich zákazníků. Více informací naleznete na internetových stránkách www.inisoft.cz/partner.

Pokud potřebujete pomoc, radu nebo uvažujete o změně svých procesů a nasazení specializovaného softwarového nástroje na provozovnu či zařízení, neváhejte a kontaktujte nás. Kompletní nabídku našich softwarových produktů i poskytovaných služeb v oblasti zakázkového vývoje software, poradenství, školení Vám rádi zašleme, nebo Vás osobně navštívíme. Veškeré informace rovněž najdete na našich internetových stránkách www.inisoft.cz.

Petr Grusman,
INISOFT s.r.o.

 

Sdílejte tento článek: