Velice často se setkáváme s dotazy na vysvětlení pojmů „základní popis odpadu„ a „písemné informace o předávaném odpadu“, kdy se daný dokument vypracovává a komu se vlastně předává. Pokusíme se tedy na tyto otázky postupně odpovědět a nasměrovat původce odpadů a oprávněné osoby ke správnému řešení a použití uvedených dokumentů.
Základní popis odpadu je definován ustanovením § 2 písm. q) vyhlášky č. 294/2005 Sb. o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu. Základním popisem odpadu je průvodní dokumentace odpadu vypracovaná původcem odpadu nebo oprávněnou osobou v rozsahu stanoveném v bodě 2 přílohy č. 1 této vyhlášky na základě všech dostupných informací o odpadu, za jehož úplnost a pravdivost odpovídá původce nebo oprávněná osoba, která základní popis odpadu předává s každou jednorázovou nebo první z řady opakovaných dodávek odpadu do zařízení.
Vyhláška č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady v ustanovení § 4, který definuje obecné požadavky na zařízení k využívání a odstraňování, sběru a výkupu odpadů a v odst. 3 stanovuje, že při přejímce odpadů do zařízení postupuje provozovatel zařízení a dodavatel odpadů způsobem uvedeným v příloze č. 2. Tato příloha v odst. 2 definuje požadavek na dodavatele odpadu, který musí poskytnout osobě oprávněné k provozování příslušného zařízení k nakládání s odpady v případě jednorázové nebo první z řady dodávek následující písemné informace:
Rozdíl mezi dokumenty je zřejmý. Základní popis odpadu vyžaduje provozovatel skládek a dalších zařízení vyjmenovaných v § 2 písm. n) vyhlášky č. 294/2005 Sb., tedy skládky, lomy, odkaliště a další místa na povrchu terénu, kde jsou odpady využívány k zasypávání, rekultivacím a jiným povrchovým úpravám, a to vždy při předávání každé jednorázové nebo první z řady opakovaných dodávek odpadu do těchto zařízení.
Pokud je odpad přijímán do jiných, než výše uvedených zařízení, dodavatel odpadu předává provozovateli zařízení k nakládání s odpady v případě jednorázové nebo první z řady dodávek odpadu písemné informace, stanovené v bodě 2 přílohy č. 2 vyhlášky č. 383/2001 Sb. Písemné informace o odpadu nahrazují ZPO. Cílem tohoto dokumentu je jednoduchost a získání základních údajů o vlastnostech odpadu, které jsou nezbytné pro zjištění, zda je možné do příslušného zařízení uvedený odpad přijmout a nakládat s ním.
Snažili jsme se krátce objasnit oba tyto pojmy. A naše doporučení? Při předání odpadu do zařízení oprávněné osoby, vždy používejme tu správnou dokumentaci v podobě ZPO a PIO, ušetříme si čas a také zbytečné „papírování“.
Tyto dokumenty jsou Vám k dispozici i v námi dodávaném SW EVI 8 i SKLAD Odpadů 8. Bližší informace najdete na našich webových stránkách u modulů k produktům EVI 8 (https://www.inisoft.cz/software/evi-8#modules) a SKLAD Odpadů 8 (https://www.inisoft.cz/software/sklad-odpadu-8#modules).
Ing. Michal Horník, Bc. Jiří Tichý
oddělení poradenství a legislativa, INISOFT s.r.o.
Sdílejte tento článek: