Sběr a zpracování dat o odpadech ve městech a obcích
Každý z nás, kdo hradí účty za vodu, elektřinu, plyn apod., vidí ve svém ročním vyúčtování, za co platí. Ať už se jedná o m3 nebo kWh, distribuční sazbu, vodné či stočné. U odpadů na to zatím nejsme zvyklí, protože většina lidí dosud hradí paušální poplatek za trvalý pobyt, zpravidla jednou ročně, příslušnému obecnímu nebo městskému úřadu. S příchodem nového zákona o odpadech v roce 2020 se situace postupně mění a systémy sběru komunálních odpadů v obcích přecházejí na způsob úhrady za množství vyprodukovaného odpadu jednotlivými občany. Tzv. PAYT systém, neboli „zaplať za to, kolik vyhodíš“, je samozřejmě ze své podstaty mnohem motivačnější než paušální platba, nicméně má i svá slabá místa a nelze jej realizovat snadno všude a u všech.
Jistě by se dalo napsat mnoho vět o výhodách či nevýhodách výše uvedených způsobů úhrad za systém sběru komunálních odpadů, ale raději se s Vámi podělíme o zkušenosti, které jsme v této souvislosti dosud nabyli.
Správná data jako základ
Základem pro změnu nastavení systému plateb za množství vyprodukovaných odpadů jednotlivými občany jsou včas dostupné a kvalitní informace, jejich dobrá znalost a schopnost je správně interpretovat.
Obce a města dosud podrobnými a komplexními daty o odpadech většinou nedisponují. Jednou měsíčně obdrží soupis celkového množství vyprodukovaných druhů odpadů od svozové společnosti nebo subjektů zajišťujících systém nakládání s komunálními odpady, a to společně s fakturou za úhradu nákladů.
Aby každý občan mohl získat informace o tom, kolik odpadů odložil do obecního systému, je nutné začít sbírat a zpracovávat konkrétní data. Stejně jako u odběru vody, plynu nebo elektřiny, kde pro zjištění spotřeby slouží vodoměr, plynoměr či elektroměr, je třeba u odpadů začít měřit jejich množství, a to adresně v každé domácnosti.
Zde podotýkám, že sběrem a zpracováním dat o odpadech se zabýváme již řadu let. Zpočátku jsme pro svozové společnosti řešili nastavení systému spravedlivého rozpočtu množství odpadu za jednotlivé původce, tj. obce, města a firmy. Na svozových vozidlech tehdy nebyly váhy, proto se vycházelo alespoň z počtu nádob a svezeného objemu vs. celkově zváženého odpadu. Zpětným poměrovým rozpočtem se tak vytvořila data o produkci jednotlivých původců. Pro větší přesnost bylo možné u vybraných nádob nastavit koeficient plnění, který ovlivnil poměr výpočtu. S příchodem vážení odpadu na vozidlech se systém dále zpřesňoval. Vozidla zaznamenávala hmotnost svážených nádob nebo celkové váhy vozidla před svozem v konkrétních obcích.
Dnes už to ale nestačí. Aby bylo možné účtovat za hmotnost svezeného odpadu jednotlivým domácnostem, je nutné kromě váhy zaznamenávat i to, že nádoby byly v daný čas a na daném místě svezeny. Dokonce je běžné, že je každý výsyp monitorován záznamem z kamery. Všechny tyto údaje by bez automatizovaného systému sběru dat nebylo možné získávat, neboť by nebylo v lidských silách manipulovat s popelnicemi, natáčet jejich výsypy, a ještě pořizovat záznamy o hmotnostech.
Popis automatizovaného systému sběru dat
Prvním a nejdůležitějším krokem pro zavedení spravedlivého účtování za množství odpadů je identifikace nádob. Ta se provádí nejčastěji prostřednictvím RFID čipů umístěných do otvoru v horním lemu nádoby nebo nýtovaných tak, aby je svozové vozidlo mohlo bez složité manipulace automaticky přečíst. Nejčastěji se používají dva typy čipů a můžeme je rozlišit podle dosahu jejich signálu. Pro přesnější sběr dat doporučujeme čipy s krátkým dosahem (do 30 cm). Zamezíme tak identifikaci nádob, u kterých nedošlo k výsypu, ale nachází se blízko svozového vozidla. Čtečka čipů (anténa) je v tomto případě připevněna na vyklápěči nádob svozového vozidla.
Dalším důležitým krokem je pasportizace nádob. To znamená, na jakém stanovišti, jak velká nádoba, jaký druh odpadu a komu je přidělena (plátce). Po rozmístění nádob na jednotlivá stanoviště je nutné pomocí čtečky čipů a GPS lokátoru provést pasportizaci. V námi dodávaném komplexním systému stačí chytrý mobilní telefon s OS Android a s připojenou čtečkou čipů. Všechny údaje přiřazené k nádobě se po uložení přenáší on-line do systému, ve kterém se následně sestavují svozové plány, stahují a přiřazují se sesbíraná data z realizovaných svozů atp. Pasportizací nádob můžeme obsluze svozového vozidla pomoci zabránit výsypu cizí popelnice.
Realizovaná vs. skutečná hmotnost
Při realizaci svozů vznikají podrobné informace o tom, které nádoby byly vysypány a případně i rovnou, jaká byla hmotnost odpadu, pokud svozová vozidla disponují dynamickou nebo statickou váhou. Zde je vhodné upozornit, že součet dílčích vážení nádob nemusí odpovídat celkové hmotnosti odpadů ve vozidlech odevzdaných na koncových zařízeních (TŘÍDIČKY, ZEVO, SKLÁDKY), a proto je nutné počítat s následnou opravou dílčích hmotností nebo se zápisem inventurních rozdílů v průběžné evidenci odpadů. V druhém případě však musíme myslet na rozúčtování těchto rozdílů spravedlivě mezi všechny příslušné plátce.
Vyúčtování za hmotnost odpadu
Pokud disponujeme podrobnými informacemi o odpadech (data z realizace svozu), můžeme jednotlivým plátcům bez obav vystavit daňové doklady obsahující všechny potřebné údaje, tj. především o počtu realizovaných vývozů, celkovém množství svezeného odpadu v daném období atp. Faktura pak může vypadat velmi podobně jako vyúčtování za energie. Pokud máte komplexní informační systém, ve kterém sledujete úhrady za vystavené faktury, můžete snadno sestavit seznam neplatičů, ale především u firemních zákazníků zajistit zablokování dalších vývozů odpadů do doby, kdy bude daňový doklad po splatnosti uhrazen. V praxi je v takových případech obsluha svozového vozidla upozorněna akusticko-vizuálním signálem (pípnutím a červenou kontrolkou), že nádoba není určena k výsypu.
Další zpracování dat o odpadech
Údaje o realizovaných svozech odpadů lze využít také pro automatickou tvorbu průběžné evidence odpadů. Ze všech realizovaných svozů se vytvoří agregované informace o celkovém množství za dané druhy odpadů, období (nejčastěji měsíc), původce a tím vzniknou záznamy o produkci a předání odpadů svozové společnosti, resp. o převzetí odpadů svozovou společností od jednotlivých původců. Záleží tedy na tom, kdo systém provozuje, nicméně jak původce (obec, město), tak svozová společnost získá z dat pořízených realizací svozu průběžnou evidenci odpadů v rozsahu požadovaném legislativou.
Průběžná evidence odpadů jako podklad pro další účely
IS ENVITA OBEC je nepostradatelným pomocníkem měst a obcí
Na obecních a městských úřadech by dnes podle zákona o odpadech č. 541/2020 Sb. měla existovat průběžně vedená evidence odpadů. V případě, že je od občanů účtovaná platba za množství odpadu, pak se domnívám, že by úřady měly disponovat podrobnými daty o jednotlivých svozech. Už i z toho důvodu, že občané takové informace vyžadují. Pokud pro město zajišťuje svoz externí subjekt – svozová společnost, má rovněž povinnost vést průběžnou evidenci a může minimálně jednou za měsíc poskytnout úřadům potřebné informace. Aby úřady mohly tato data používat efektivně, vytvořili jsme specializovaný program ENVITA Obec s řadou nástrojů a funkcí, které umožňují elektronické zpracování průběžné evidence odpadů. Získaná data se importují prakticky jedním kliknutím myši, dále je lze pomocí tzv. „Pravidel“ doplnit o údaje potřebné k automatickému sestavení čtvrtletních Výkazů o celkovém množství a druzích komunálního odpadu pro AOS EKO-KOM. Stejně tak je možné průběžnou evidenci transformovat jedním tlačítkem do podoby Souhrnného ročního hlášení o produkci a nakládání s odpady s možností elektronického přímého odeslání do systému ISPOP. A protože úřady obcí a měst musí podle zákona o odpadech minimálně jednou ročně na internetových stránkách informovat občany o dosažených výsledcích v systému sběru komunálních odpadů a sledovat plnění cílů OH, obsahuje IS ENVITA Obec intuitivní nástroje, které usnadní všechny tyto povinnosti.
Vývoj, údržba a podpora sběru a zpracování dat
Automatizace systému sběru dat z realizace svozů vede ke kýženému cíli, tj. změny způsobu placení za množství vyprodukovaného odpadu jednotlivými občany, ale závisí na komplexním vyřešení celé problematiky od označení nádob, jejich pasportu, online sběru dat, a to nejen prostřednictvím software, ale i kompatibilního hardware. Jsme rádi, že se nám podařilo skloubit obě tyto oblasti a nyní umíme dodat chytré řešení svozu včetně montáže a servisu potřebného hardware na svozových vozidlech.
Efektivní správa odpadů v obcích díky moderním technologiím od společnosti INISOFT
Zavedení moderních systémů pro sběr a zpracování dat o odpadech je důležitým krokem pro obce a města, které chtějí efektivněji řídit své odpadové hospodářství a zlepšit komunikaci s občany. Ať už jde o vážení odpadu, identifikaci nádob pomocí RFID čipů, nebo využití informačního systému ENVITA pro správu dat, všechny tyto technologie mohou přinést úspory a zefektivnit fungování systému.
Pokud se aktuálně zabýváte problematikou sběru a zpracování dat o odpadech v obcích a městech a zaujal Vás tento článek, podívejte se na naše produkty, případně nás kontaktujte. Přeji Vám krásný konec roku, hodně zdraví, štěstí a úspěchů v tom nadcházejícím.
Petr Grusman
jednatel společnosti INISOFT s.r.o.