Stavební odpady a novela vyhlášky aneb pořád se něco děje
Nový rok 2023 přinesl v odpadové legislativě druhou novelizaci hlavního prováděcího předpisu, tj. vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady („vyhláška“), a to vyhláškou č. 445/2022 Sb. („novela“) účinnou od 1. 1. 2023. Kromě predikovaného odsunu evidenčních povinností o dva roky se novela dotkla i nakládání se stavebními a demoličními odpady („SDO“), a to podmínek pro jejich recyklace a využití k zasypávání.
Konkrétně byl upraven § 83, který dočasně, tj. do konce roku 2024 upravuje postup recyklace SDO. Úvodní text v odstavci 2 v tomto paragrafu se proměnil v poměrně složitou formulaci, kterou však lze na základě komentářů MŽP chápat jako legalizaci možnosti vyrábět i recykláty zemin a z nich vytříděného kamení bez nutnosti tyto materiály drtit.
Další úprava se týká § 83 odst. 2 písm. a) vyhlášky, kde mezi vybrané druhy odpadů, z nichž je přípustné vyrábět recykláty, přibyla další dvě katalogová čísla, Jde o odpad 19 12 09 Nerosty (např. písek, kameny), tedy odpad vzniklý v nějakém odpadovém zařízení např. dotříděním směsných stavebních odpadů. Druhým přidaným odpadem je k.č. 20 02 02 Zemina a kameny, což může být např. výkopová zemina z komunální sféry, tj. od občanů nebo obcí.
Novela také rozšířila výčet možných způsobů využití recyklátů ze SDO a přidala do písm. b) v odst. 2 § 83 bod „9. zemní těleso pozemních komunikací prováděné v souladu s technickou normou ČSN 73 6133 Návrh a provádění zemního tělesa pozemních komunikací ze dne 1. února 2010“, což je mířeno opět na využití především recyklovaných zemin. Pozornost zde musíme zároveň věnovat uvedení konkrétní normy v prováděcím právním předpise (tj. výlučným odkazem na číslo normy). To totiž znamená, že tato norma se stává pro výrobce recyklátu právně závazná a pokud bude chtít výrobce použít svůj výrobek k účelu dle bodu 9, musí prokázat, že splňuje podmínky této konkrétní ČSN. Taková povinnost dosud z ostatních způsobů určeného využití recyklátů přímo nevyplývala.
Novela vyhlášky dále upravuje tabulku č. 5.1 Nejvýše přípustné koncentrace škodlivin v sušině odpadů určených pro zasypávání v příloze č. 5 vyhlášky - nadále nemusí být sledován obsah benzo(a)pyrenu a limitní hodnoty pro obsah polyaromatických uhlovodíků (PAU) se zvýšily na 6 mg/kg sušiny ve sloupci II tabulky resp. 3 mg/kg sušiny ve sloupci I, tj. pro odpady ukládané do vrchní vrstvy tělesa rekultivace nebo terénních úprav. Podobně se upravily limity pro obsah škodlivin v sedimentech používaných k zasypávání, a to na 6 mg/kg sušiny u PAU. Přičemž sediment je z odpadářského pohledu odpad k.č. 17 05 04 Zemina a kamení, ale - dle definice ze zákona - vytěžený z vodních nádrží, vodních ploch, rybníků a koryt vodních toků vzniklý převážně usazováním erodovaných půdních částic, s výjimkou materiálu, který byl těžen jako říční materiál podle vodního zákona.
Lze konstatovat, že novelizace pravidel pro výrobu recyklátů ze SDO vyšla vstříc požadavkům z praxe, i když jen některým. Jako problematické se jeví načasování, což je však v současné odpadové legislativě obecný problém. Provozovatelé zařízení se musí řídit platnou legislativou, ale zejména svým schváleným provozním řádem a rozhodnutím krajského úřadu. Zařízení k recyklaci SDO, která již mají od krajských úřadů nová povolení, mohou být v tuto chvíli znevýhodněna, protože mají provozní řády zpracované před novelou. A současně nyní řada zařízení provozuje ještě na základě souhlasů podle starého zákona. Tyto souhlasy v letošním roce končí, nových žádostí je však aktuálně na úřadech mnoho, a proto nejspíš ještě v roce 2024 pojede řada zařízení podle starých souhlasů a pravidel popsaných ve starých provozních řádech. Máme tedy jeden platný zákon, k němu prováděcí vyhlášku, ale vedle sebe mohou provozovat tři typy zařízení, každý za trochu odlišných pravidel. A od r. 2025 budou zřejmě pravidla znovu upravena, protože skončí přechodné období § 83. V té době by měla být už účinná nová vyhláška, která upraví podmínky pro vedlejší produkty a výrobky z odpadů, tedy i recykláty. A aby nebylo zmatku málo, již na konci r. 2023 skončí přechodné období pro stávající nakládání s asfalty, tj. znovuzískané asfaltové směsi ZAS, podle vyhlášky č. 130/2019 Sb., která by měla být nahrazena rovněž novou vyhláškou.
Z popsaného vyplývá, že oborem recyklace vane poměrně silný vítr změn. Ten se týká i způsobu, jakým vyvést výrobky, tj. recykláty, z režimu odpadů a jak je správně uvádět na trh. Konkrétní ČSN vnesená novelou do textu vyhlášky dost naznačuje a je možné, že časy, kdy se z odpadů vyrábělo kdeco (netýká se to rozhodně pouze SDO), aniž by se kvalita takových výstupů patřičně vyhodnotila, jsou za námi. Přestože je tedy naším cílem předcházení vzniku odpadů a jejich maximální využívání, je nutné z důvodu ochrany životního prostředí nastavovat přesná pravidla pro ukončení odpadového režimu. A i když zde do schvalovacího procesu nevstupuje přímo ministerstvo průmyslu a obchodu, požadují již nyní některé kraje, aby výrobci recyklátů uváděli na trh pouze harmonizované nebo stanovené výrobky, tedy takové, u kterých potvrdili jejich shodu s českou nebo harmonizovanou technickou normou.
Pokud potřebujete legislativní pomoc nejen v oblasti nakládání se stavebními a demoličními odpady, pak využijte služeb poradenství, které Vám společnost INISOFT Consulting nabízí. Kromě toho jsme pro Vás připravili řadu seminářů zaměřených na výklady jednotlivých složkových zákonů životního prostředí a prováděcích vyhlášek k nim s aplikací do praxe https://www.inisoft.cz/skoleni.
Ing. Markéta Miklasová
INISOFT Consulting s.r.o.